Incontinentie tijdens en na de zwangerschap

Incontinentie tijdens en na de zwangerschap 2018-08-23T10:52:36+02:00

Moet je hard aan het lachen, heb je in 1 keer een natte onderbroek. Oh no! Lachen, niezen en hoesten zijn een bekend moment waarin incontinentie (urineverlies) kan optreden in de zwangerschap. Tot maar liefst 50 – 70% van de zwangeren heeft aan het einde van de zwangerschap last van ongewild urineverlies. Het is een van de bekende bekkenbodemklachten. Het kan eens per week zijn of dagelijks. Het betreft meestal lichte incontinentie: het verliezen van een paar druppels urine door extra druk, bijvoorbeeld tijdens het lachen, niezen of tillen. Dit noemt men stress-incontinentie.

Incontinentie (urineverlies) tijdens de zwangerschap: wat is de oorzaak?

Urineverlies kan in het algemeen allerlei oorzaken hebben, bijvoorbeeld door de (doorgemaakte) zwangerschap en bevalling, door een verzakkingen of door een slechte bekkenbodemfunctie. We zoomen hier in op:

Incontinentie tijdens de zwangerschap

Je kunt tijdens de zwangerschap last hebben van incontinentie (je verliest ongewild een aantal druppels urine). De oorzaak hiervan kan zijn door het verslappen van de bekkenbodemspieren en de extra druk van je baarmoeder en baby op de bekkenbodem. Het verslappen van de bekkenbodem komt door de hormonen die je aanmaakt tijdens de zwangerschap. Dit verslappen of verweken zorgt ervoor dat de baby tijdens de bevalling makkelijker door het geboortekanaal kan. Een goed doel dus!

Incontinentie na de zwangerschap

Tijdens de persfase van je bevalling komen je bekkenbodemspieren flink op rek te staan. Dit oprekken van je bekkenbodemspieren kun je zien als een flinke sportblessure, zoals bijvoorbeeld bij een enkelverstuiking: je ‘verzwikt’ eigenlijk je bekkenbodemspieren, dit komt met rust en goede oefeningen (let op niet alleen trainen op sterker worden, want dit kan averechts werken) weer goed. Het lichaam heeft immers een ongelofelijk herstelvermogen. Wel is het zo, dat hoe beter de conditie van je bekkenbodemspieren al is vóór je bevalling, des te sneller/beter je zult herstellen.

Veel vrouwen hebben nog jaren last van ongewild urineverlies na het krijgen van kinderen. Er wordt weleens gekscherend een grapje gemaakt, bijvoorbeeld net voor het sporten. “Nog snel even naar de wc, anders plas ik in mijn broek.” Er wordt vaak gedacht dat dat normaal is. Maar dat is het niet. Zes weken na de bevalling zou je hier geen last meer van moeten en hoeven hebben. Dus heb je na 6 weken nog klachten? Ga eens naar een bekkenbodemfysiotherapeut, zij helpen je graag van dit probleem af.

Vormen van incontinentie

Er zijn verschillende soorten urine verlies:

  •  Stress- of inspanningsincontinentie

Dit is ongewild urineverlies bij plotselinge inspanningen zoals hoesten, niezen, lachen, sporten en bij alle dagelijkse bewegingen in en om huis. De urinebuis kan niet voldoende worden dichtgedrukt om de urine tegen te houden, met verlies tot gevolg.

  • Urge- of aandrang incontinentie

Bij urge incontinentie is er sprake van urineverlies bij aandrang. Het kan zijn dat er een plotselinge, hevige aandrang is om te plassen en dat je dat niet goed kan ophouden. Je komt dan niet op tijd op de toilet. Soms wordt je s´nachts wakker van de aandrang en moet je meerdere keren naar de wc. Ook dan kan het zijn dat je te laat op de wc komt. Vaak is een verhoogde bekkenbodemspanning oorzaak van de klachten. De spieren zijn de gehele dag al actief en houden de drang niet meer. Ze zijn dan niet te slap maar juist te sterk aangespannen.

  • Gemengde incontinentie

Dit is urineverlies bij inspanningen en bij aandrang.

Incontinentie tijdens de zwangerschap: wat kun je doen?

  • Probeer eens of je op de momenten van verlies, van te voren je bekkenbodem kan aan spannen, om urineverlies te voorkomen 

  • Plas helemaal leeg, tijdens je zwangerschap moet je meer de tijd nemen om te plassen. Als je denkt dat je klaar bent, kun je vaak nog meer plassen. Zit goed rechtop op de toilet, met de voeten op de grond. Niet persen en wanneer je denkt dat klaar bent goed nakantelen met je bovenlijf (van voor naar achteren)

  • Leg eventueel een inlegkruisje in je onderbroek

  • Is het hinderlijk verlies. Dan je kun je het beste contact met een bekkenfysiotherapeut opnemen, zodat je onderzoek en advies op maat kan krijgen en je de juiste dingen bij jou situatie kan doen
  • Verlies je veel urine, bespreek dit ook met je verloskundige

Incontinentie na de zwangerschap: wat kun je doen?

De eerste dagen na de bevalling is het dikwijls moeilijk om te plassen, omdat het weefsel rond de urinebuis vaak wat opgezwollen is en de blaasspier onder invloed van hormonen slapper is geworden. De blaasspier knijpt dan minder goed hard samen. Het plassen zelf kan anders aanvoelen, doordat tijdens het persen de zenuwen die door de bekkenbodemspieren lopen wat gekneusd kunnen zijn.

Urineverlies vlak na de bevalling komt geregeld voor. Meestal spontaan bij hoesten, niezen, lachen, maar ook bij opstaan, tillen of omdraaien in bed. Dit komt meestal doordat de bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap en persen onder druk hebben gestaan en wat gerekt zijn. De coordinatie van de bekkenbodemspieren is nog niet optimaal na de bevalling.

Ga in de kraamweek om de twee tot drie uur naar de wc. Ook als je geen aandrang voelt. Dit om de blaasreflexen goed te stimuleren. Eventueel een kraan laten lopen om te stimuleren of je voeten op een koude ondergrond plaatsen.
Als je plast, neem dan een rechte houding aan, voeten plat op de grond. Niet persen. En als je geplast hebt goed nakantelen van je bovenlijf naar voren en opzij.

Tijdens plassen lauwwarm water langs je vagina laten lopen met behulp van een bidon of maatbeker. Zo wordt de zure urine verdund en voelt het plassen minder bijtend aan. Onder de douche plassen kan ook. Als je verlies hebt op bepaalde (buikdrukverhogende) momenten, bijvoorbeeld opstaan/hoesten of niezen, probeer dan van te voren je bekkenbodemspieren aan te spannen om je plas op te houden.

Heb je 6 weken na je bevalling nog last van urineverlies?

Dit komt geregeld voor. “Vroeger” werd dit vaak geaccepteerd en dacht men dat dit erbij hoorde. Maar eigenlijk hoor je geen verlies meer te hebben. Er is nog sprake van natuurlijk herstel, maar als je zeker op de goede weg wil zitten met je herstel, zoek dan naar een bekkenfysiotherapeut bij jou in de buurt. Zij kunnen je helpen.

Everdina Bekkenfysiotherapeut

Everdina Veenema

Everdina is bekkenfysiotherapeut in Dorst en Oosterhout. Zij richt zich in haar praktijk Dorstzorg op het voorkomen en behandelen van klachten in het gehele gebied van lage rug, bekken, buik en bekkenbodem. Denk aan bekkeninstabiliteit, ongewild urine verlies of seksuele problematiek.

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

  • Top 40 meisjesnamen babynamen belgie 2018

Top 40 Belgische meisjesnamen 2018

08:24|Reacties uitgeschakeld voor Top 40 Belgische meisjesnamen 2018

  • EMDR bevalling zwangerschap

EMDR: loskomen van een traumatische bevalling

18:55|Reacties uitgeschakeld voor EMDR: loskomen van een traumatische bevalling

  • Uitjes met een baby

Leuke dingen om met je baby te doen (zonder veel geld uit te geven).

21:09|Reacties uitgeschakeld voor Leuke dingen om met je baby te doen (zonder veel geld uit te geven).

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen