Zwanger: slecht slapen 2018-03-26T13:30:31+00:00

Zwanger en je kunt zo bizar slecht slapen? Net nu je het dus net zo hard nodig hebt. Normaal gesproken heb je zo’n zeven tot acht uur slaap nodig. Wanneer je zwanger bent, heeft je lichaam juist behoefte aan zo’n tien uur slaap. Slecht slapen, oftewel slapeloosheid, is helaas een veelvoorkomende zwangerschapskwaal. Het komt al voor vanaf het 1e trimester van je zwangerschap. Gelukkig is er best veel aan te doen. En… je bereid je lichaam voor op wat komen gaat na de bevalling: een periode van minder slaap.

Slecht slapen tijdens de zwangerschap : wat is de oorzaak?

De oorzaken van slapeloosheid kunnen zeer verschillend zijn. Je hebt zo veel andere zwangerschapskwalen die dit kunnen veroorzaken:

Slecht slapen tijdens de zwangerschap: wat kun je doen?

Een paar tips:

  • Geen schermen als tablet, telefoon meer een uur voor het slapen
  • Maak een slaaproutine. Je hersenen zullen deze routine herkennen en weten dat er zo geslapen gaat worden. Bijvoorbeeld een warme beker melk drinken, een bad en nog en half uur lezen
  • Ga een half uur eerder naar bed en lees even een ongecompliceerd artikel of boekje
  • Beperk piekeren: ruim in de avond een piekermomentje in en schrijf op wat je bezig houdt. Dan ben je het voor het slapen kwijt
  • Een koele (zo’n 15 graden), goed geventileerde donkere slaapkamer
  • Kijk geen televisie in bed
  • Met je zwangere buik lig je het beste op je zij. Leg een kussen tussen je benen en stut je buik: voedingskussen is hier ideaal voor!
  • Eet in de avond niet te zwaar: dat verteer je niet meer. En eet niet pittig, zuur of vet (daar krijg je namelijk maagzuur van)
  • Drink vanaf 20.00 uur zo min mogelijk. Anders moet je er s’nachts iedere keer uit om te plassen. Zorg wel dat je overdag aan 2 liter vocht komt
  • Beweeg; ga overdag sporten of aan het begin van de avond. Of maak een avondwandeling
  • Beperk dutjes tot max 2o minuten. Slaap je langer? Dan kom je in een diepe slaap en zul je ‘s avonds minder goed in kunnen slapen
  • Aromatherapie
  • Drink een warme beker melk
  • Lig je wakker? Focus een paar minuten op je ademhaling. Tel bijvoorbeeld het aantal tellen bij het uitademen
  • Leg crackers naast je bed voor als je misselijk bent
  • Slik zwangerschapsvitamine (magnesium, foliumzuur, vitamine B12) wanneer je last hebt van rusteloze benen

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

  • Slaapgebrek jonge ouders

Slaapgebrek: de gebroken nachten zijn killing. Wat kun je doen?

19:54|Reacties uitgeschakeld voor Slaapgebrek: de gebroken nachten zijn killing. Wat kun je doen?

  • Voedingsschema baby 6 maanden

Voedingsschema baby 6 maanden

20:06|Reacties uitgeschakeld voor Voedingsschema baby 6 maanden

  • Vaccineren of niet_ inenten

Waar trek jij de grens?

20:05|Reacties uitgeschakeld voor Waar trek jij de grens?

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen
Inline
Inline