Zwanger : onhandig en vergeetachtig

Zwanger : onhandig en vergeetachtig 2018-03-24T22:44:26+00:00

Zooo onhandig sinds je zwanger bent? Dat is geen excuses of fabel, het is echt waar. Je laat alles uit je handen vallen, stoot je teen, loopt tegen de deurpost. Vergeet waar je je sleutels hebt gelegd, gooit ze in de prullenbak, wat is er ook al weer besproken tijdens dat overleg? Geen idee! Je kunt je minder goed concentreren en droomt eerder weg. Om gek van te worden. Tsja…weer die hormonen. Je voelt je soms met de dag dommer worden. Maar ook hier geldt, je bent niet alleen, met jou vele zwangeren! Maar liefst meer dan 80%. Ze hebben er zelfs een woord voor uitgevonden: Zwangerschapsdementie!

Het goede nieuws is, het gaat weer over. Niet direct na je bevalling, het kan wel nog wel een half jaar duren. Maar…het gaat over!

Zwanger en onhandigheid en vergeetachtig: wat is de oorzaak?

Allereerst hormonen natuurlijk! En ditmaal het zwangerschapshormoon Progesteron. Je komt dit hormoon bij meerdere kwalen tegen als boosdoener. Het verslapt en verweekt je spieren, dus ook je hersenen. Hersenverweking of zwangerschapsdementie genoemd.

Wel met een goed doel natuurlijk: een soepelere bevalling, doordat je baby makkelijker door het geboortekanaal kan. Maar daardoor word je tijdens je zwangerschap wel wat….hoe zullen we dit zeggen…dommer.

Daarnaast heb je vaak minder slaap wat ook een negatief effect heeft op het functioneren van je hersenen. En je bent ook wel afgeleid door dat kleine wezentje in je buik en al het geregel wat erbij komt kijken.

Onhandig en vergeetachtig in de zwangerschap: wat kun je doen?

Een paar tips:

  • Leg spullen op een vaste plaats
  • Maak notities en lijstjes
  • Vermijd gevaarlijke situaties: ga bijvoorbeeld niet op trapjes staan, loop niet op sokken van de trap
  • Pas op in het verkeer: focus. Ben je ervan bewust dat je minder scherp bent. Is het te erg? Laat je dan brengen
  • Schakel hulp in: je partner of collega’s. Delegeer taken
  • Zet alles wat je wilt onthouden in je smartphone agenda en notities
  • Eet 2 keer per week vette vis zoals haring en zalm. Deze bevatten vetzuren die goed zijn voor je hersenen. Ook walnoten schijnen goed te zijn
  • En vooral, blijven lachen om je eigen onhandigheid. Sommige mensen zijn altijd zo! En jij nu maar een paar maanden. Hoezee! Maak je er vooral niet druk om
  • Pak je rust en probeer zo veel mogelijk slaap te pakken in je laatste maanden

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen
Inline
Inline