Zwanger en kortademig : Wat kun je doen?

Zwanger en kortademig : Wat kun je doen? 2018-03-26T14:12:44+00:00

Sta je ook te hijgen bovenaan de trap? Ben je zwanger en kortademig? En dat terwijl je nog niet eens een hele grote buik hebt? Hoe zit dat nu precies met kortademigheid tijdens je zwangerschap?

Zwanger en kortademig: wanneer heb je hier last van tijdens de zwangerschap?

Maar liefst 60 tot 70% heeft last van de kortademigheid tijdens de zwangerschap. Het is meestal onschuldig, alleen vervelend. De meeste zwangeren hebben er tegen het einde van het 2e en in het 3e trimester last van. De baarmoeder en je baby groeien en duwen tegen je longen aan. Je hebt aan het einde van je zwangerschap zelfs 25% minder longcapaciteit. Aan het einde van het 3e trimester, wanneer je baby indaalt, krijg je vaak weer meer lucht. Wanneer je baby indaalt is per zwangere verschillend. Wanneer het je eerste baby is, zal je kindje eerder indalen. Ook kun je al last krijgen van kortademigheid terwijl je helemaal nog niet zo’n grote buik hebt. In het 1e trimester geeft het hormoon Progesteron een signaal aan je hersenen door dat je meer zuurstof nodig hebt.

Zwanger en kortademig: wat zijn de oorzaken?

Progesteron: een hormoon dat een signaal aan je hersenen doorgeeft dat je meer zuurstof nodig hebt. Je gaat dan sneller ademen.

Extra bloed en andere samenstelling: je krijgt tot wel 50% meer bloed in je lichaam. Een groot deel is voor je baby bedoeld. Dit bloed bestaat voor een groter deel uit vocht en minder uit zuurstof transporterende rode bloedcellen.

Groeiende baby en baarmoeder: je longcapaciteit neemt af doordat de longen minder ruimte krijgen. Je baby en baarmoeder duwen in de laatste weken van je zwangerschap tot het moment van indalen tegen je ribboog. Je hebt maar liefst 25% minder longcapaciteit.

Kortademigheid beangstigend?

Sommige zwangeren ervaren de kortademigheid als beangstigend. Dit hoeft in principe niet, maar je kunt het wel zo ervaren. Daardoor gaat het soms over in paniekaanvallen of hyperventilatie. Focus op je adem, adem drie seconden in en zes uit. Dit helpt om weer rustig te worden.

Wanneer naar een arts met kortademigheid in de zwangerschap?

  • Aanhoudende benauwdheid
  • Vaak last van paniekaanvallen of hyperventilatie
  • Wanneer het heel acuut of heel heftig optreedt

Zwanger en kortademig: wat kun je doen tijdens je zwangerschap?

  • Zorg dat je in conditie blijft: beweeg regelmatig
  • Let op je houding: zit, sta en loop rechtop. Zo hebben je longen meer ruimte
  • Slaap op je linkerzij: zo knellen je baarmoeder en je baby geen belangrijke organen en aderen af

Heb je nog een andere kwaal? Bekijk hier het overzicht  met alle zwangerschapskwalen.

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

  • Zwangerschapsmassage voordelen

Zwangerschapsmassage: waarom dat een goed idee is!

08:36|Reacties uitgeschakeld voor Zwangerschapsmassage: waarom dat een goed idee is!

  • Vakantieboek hormoon

Het “vakantie boek” hormoon.

21:10|Reacties uitgeschakeld voor Het “vakantie boek” hormoon.

  • Moeilijke eter kieskeurig eten kind

Moeilijke eters: een fase of niet?

20:28|Reacties uitgeschakeld voor Moeilijke eters: een fase of niet?

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen
Inline
Inline