Bekkeninstabiliteit & zwanger

Bekkeninstabiliteit & zwanger 2018-08-23T14:09:28+02:00

Oh nee, bekkeninstabiliteit! Je bent zwanger en ergens halverwege de zwangerschap krijg je bijvoorbeeld last van je stuitje, op of rond je schaambeen aan de voorkant of aan je linker of rechter bil. Dan behoor je waarschijnlijk tot de 50% van de zwangeren die last krijgt van bekkeninstabiliteit. Wanneer je al een keer eerder zwanger geweest kun je al eerder last krijgen.

Wat is bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap?

Je hebt bekkeninstabiliteit wanneer je last hebt van pijn rond:

  • Het stuitje
  • Het schaambeen
  • In de linker of rechter bil met uitstraling naar je bovenbenen
  • In je lage onderrug

Je ervaart deze pijn bij het bewegen of bijvoorbeeld wanneer je start met bewegen. Dit wordt ook wel startpijn genoemd, bijvoorbeeld bij het opstaan. 50 % van de zwangeren heeft last van bekkeninstabiliteit waarvan een klein deel (5 tot 10%) echt beperkt wordt in de dagelijkse beweging.

Je kunt overigens ook pas last krijgen van bekkeninstabiliteit na de bevalling.  Het bekken wordt dan immers fors opgerekt.

Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap : wat is de oorzaak?

Door de zwangerschapshormonen worden de verbindingen tussen je bekkenbeenderen weker en elastischer. Daardoor kun je straks makkelijker bevallen, het bekken wordt namelijk flexibeler. Worden de bekken te beweeglijk dan geeft dat klachten. Je zwangere buik wordt zwaarder, je neemt een andere houding aan en je kunt last krijgen van bekkeninstabiliteit.

Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap : wat kun je doen?

Je kunt lang last hebben van bekkeninstabiliteit. Het kan tot wel een jaar na de zwangerschap duren voordat het bekken volledig hersteld is. Dat wil niet zeggen dat je ook zo lang dezelfde klachten hebt, het verminderd wel langzaam. Er is helaas geen panklare oplossing voor bekkeninstabiliteit. Er zijn bijvoorbeeld geen medicijnen. Het enige dat je kunt doen is letten op je bewegingen. Een goede balans vinden tussen rust en beweging. Dit is namelijk allebei belangrijk hoewel dit tegenstrijdig klinkt. Heb je te veel bewogen, dan heb je ook meer rust nodig. Je zult meer last hebben.

Heb je veel last? Ga dan naar een bekkenfysiotherapeut. Hij of zij zal naar je houding kijken en je oefeningen meegeven.

  • Vermijd tillen en bukken. Doe je dit toch, zorg dat je het gewicht evenredig verdeeld. Ga door de knieën en til met rechte rug
  • Staan doe je het beste met je voeten iets naar buiten gedraaid en verdeel het gewicht over beide benen. Leun dus niet op 1 kant
  • Houd je rug recht bij het zitten. Beide voeten op de grond, recht onder de knie. Niet het ene been over de ander slaan!
  • In bed stappen: zorg dat je bed al op klossen staat. Ga eerst op de rand zitten en til dan beide voeten tegelijk het bed in
  • Uit bed stappen: rol op je zij, met beide benen naast elkaar buiten het bed en gebruik je armen om omhoog te komen. Zet beide voeten tegelijk neer
  • Liggen: op je zij, met eventueel een (zwangerschaps)kussen tussen je benen
  • Vrijen: probeer standjes die veel last geven te vermijden. Minst pijnlijk zijn vaak op handen en knieën of op je zij
  • Lopen: met kleine pasjes. Niet te ver en niet te lang
  • Traplopen: vermijd trap lopen, kan het niet anders? Loop rustig en gebruik de leuning
  • Autorijden: bekijk eerlijk of dit gaat. Door de plotselinge bewegingen, bijvoorbeeld bij het remmen kun je forse pijnscheuten krijgen

Bekijk ook de artikelen van bekkenfysiotherapeut Everdina:

Bekkenpijn: wat is het

Bekkenpijn: tips

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

Binnenkijken in de babykamer van Makien

20:10|Reacties uitgeschakeld voor Binnenkijken in de babykamer van Makien

  • Baby in box

Baby in box: wat moet je weten!

10:51|Reacties uitgeschakeld voor Baby in box: wat moet je weten!

  • Romperen

Romperen

17:06|Reacties uitgeschakeld voor Romperen

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen