Voorbereiding op een zwangerschap

//Voorbereiding op een zwangerschap
Voorbereiding op een zwangerschap 2018-09-19T16:53:44+00:00

Je hebt een kinderwens. De voorbereiding op een zwangerschap gaat van start. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe kun je je lichaam voorbereiden op een gezonde zwangerschap?

Het is goed om je hier even in te verdiepen, nu je er toch bewust mee bezig bent. Je legt tijdens de zwangerschap immers de basis voor de gezondheid van je kind. Ben je bijvoorbeeld al gestopt met alcohol? Slik je Foliumzuur? Wat is eigenlijk een gezonde levensstijl als je graag zwanger wilt worden?

Het is ook een bijzondere tijd voor jou en je partner. Je praat waarschijnlijk meer over de toekomst, over de impact van een kindje op jullie leven en je vrijt misschien ook wel bewuster. Je zult merken dat je dichter naar elkaar toe groeit. Dat is in ieder geval mooi meegenomen!

Ben je ongeduldig? Realiseer je dat de meeste vrouwen niet binnen de eerste drie maanden zwanger worden. Zo’n 90% raakt binnen een jaar zwanger. Ben jij na een jaar nog niet zwanger? Bespreek dit dan met de huisarts. Ben je ouder dan 35 jaar? Dan kun je na een half jaar terecht bij huisarts.

Hoe kun je je voorbereiden wanneer je zwanger wilt worden?

Stoppen met roken, alcohol en drugs

Dit is inmiddels wel bekend. Maar voor de zekerheid. Beperk je inname niet, stop gewoon. Het is enorm schadelijk voor je baby. Je kindje krijgt bijvoorbeeld groeiachterstanden, ontwikkelingsproblemen, aangeboren afwijkingen zoals hart en longproblemen. En je loopt ook meer risico op een doodgeboren baby. Dus hup, een beetje discipline, dat ben je wel verplicht aan je baby. Het duurt maar een paar maanden. We begrijpen trouwens best dat dit lastig kan zijn. Lees daarom ook fora over stoppen met roken of bespreek het met je huisarts. Dit stoppen geldt trouwens ook voor je partner. Het is slecht voor de kwaliteit van het zaad. Dan kunnen jullie mooi samen stoppen: gedeelde smart is halve smart. E-sigaretten zijn overigens ook slecht. Daar zit namelijk ook nicotine in.

Slik Foliumzuur

Je hebt dan circa 70% minder kans op een baby met een aangeboren afwijking zoals een open ruggetje. Het werkt alleen als je het ook voldoende lang slikt. Het liefst start je al 1 maand voordat je stopt met de anti-conceptie en ga je zeker door tot minimaal de 10e week van de zwangerschap. Je kunt deze pillen gewoon kopen bij de drogist. Lees hier meer over Foliumzuur.

Slik Vitamine D

Dit is bevorderlijk voor de opname van kalk uit voedsel. Dit zit ook in de zwangerschapsvitamines die je bij de drogist kunt kopen.

Gezond en gevarieerd eten

Er komt steeds meer bewijs dat de voedingstoestand aan het begin van de zwangerschap effect heeft op aangeboren afwijkingen. Zorg dus dat je gezond en gevarieerd eet! Eet volgens de schijf van vijf. Je neemt per dag 3 grote maaltijden met in totaal 250 gram groente en 2 stuks fruit tussendoor. Wissel af met vis, vlees en peulvruchten en neem volkoren graanproducten en aardappelen. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die je baby nodig heeft.

Probeer overgewicht te beperken

Overgewicht (BMI hoger dan 27) heeft een negatief effect op de vruchtbaarheid. Daarnaast is een zwangerschap al heftig genoeg voor je lichaam. Wanneer je zwaarder begint aan de zwangerschap zul je bijvoorbeeld sneller last krijgen van zwangerschapskwalen.

  • Beweeg minstens een half uur per dag. Dit kan ook wandelen, fietsen of bijvoorbeeld zwemmen zijn
  • Val af voor de zwangerschap. Vanwege vrijkomende stoffen bij het lijnen, is lijnen tijdens de zwangerschap slecht voor je baby

Matig met cafeïne

Cafeïne is slecht voor de vruchtbaarheid en later ook voor je baby. Matig tot 2 a 3 koppen per dag. Let op: in thee zit ook cafeïne.

Ben je vegetarisch of veganistisch?
Het is belangrijk voor je baby dat je een evenwichtig voedingspatroon hebt. Dit bestaat normaal gezien ook uit vlees en vis. Eet je dit niet dan loop je het risico dat je baby onvoldoende vitamine B1 en 12, eiwitten en ijzer binnen krijgt. Je zult dit tekort aan moeten vullen met andere voeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan peulvruchten, bonen, noten, eieren. Overleg eventueel met je huisarts of verloskundige of je met je huidige eetpatroon voldoende bouwstoffen binnenkrijgt.

Heb je ondergewicht (BMI langer dan 18)?
Probeer op een gezond gewicht te komen door meer te eten. Let op: wel met gezonde voedingsstoffen.

Bereken wanneer je vruchtbaar bent

Leer je menstruatiecyclus kennen en bereken je vruchtbaarheid! Je vergroot je kans daarmee aanzienlijk op het zwanger worden.

[adinserter block=”1″]

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

  • Sinterklaastips speelgoed

Sinterklaas tips voor de allerkleinste vriendjes

20:46|Reacties uitgeschakeld voor Sinterklaas tips voor de allerkleinste vriendjes

  • Genieten van de kraamweek en tips

“Niet vergeten te genieten van je kraamtijd hoor!”

21:19|Reacties uitgeschakeld voor “Niet vergeten te genieten van je kraamtijd hoor!”

  • tips zelfvertrouwen peuter

5 tips om je peuter meer zelfvertrouwen te geven

08:15|Reacties uitgeschakeld voor 5 tips om je peuter meer zelfvertrouwen te geven

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen
Inline
Inline