Zwanger en pijn aan het bekken: een paar tips!

//Zwanger en pijn aan het bekken: een paar tips!

Zwanger en pijn aan het bekken: een paar tips!

Je hebt last van pijn aan je bekken in de zwangerschap? Niet zo gek met dat extra gewicht en het soepeler worden van al je gewrichten onder invloed van hormonen. Wat kun je doen aan bekkenpijn? Bekkenfysiotherapeut Everdina Veenema geeft een aantal tips.

Wat kun je doen aan zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten?

  • Luister naar je lijf
  • Let op je belasting en belastbaarheid. Wat doe je en wat kan jij hebben?
    Dit is dus verschillend per persoon. Zoek naar afwisseling van arbeid en rust. Vaak denderen we de hele dag door. Werken, boodschappen, koken, opruimen en dan in de avond ploffen we op de bank. Maar probeer tussendoor eens 5 minuten te liggen, voordat je weer doorgaat met bijvoorbeeld koken. Dit geeft je lijf/bekken even rust
  • Afwisseling in je houdingen
  • Je lichaam symmetrisch belasten. Je voeten en knieën op heupbreedte houden. Bijvoorbeeld zittend aankleden. Of in ligstand met een (voedings)kussen tussen je knieën
  • Vermijd traplopen, autorijden, lang zitten, draaibewegingen, bukken en zwaar tillen
  • Beweeg op geleide van tijd en niet op geleide van pijn
  • Blijf wel actief!

Hoe sta je goed bij bekkenpijn? 

  • Voeten op heupbreedte
  • Lichaamsgewicht meer op de hak
  • Knieën lichtgebogen (hierdoor kantelt het bekken)
  • Navel iets intrekken
  • Billen/bekkenbodem loslaten
  • Adem rustig over je buik
  • Borst vooruit, kin iets intrekken
  • Schouders ontspannen laten hangen

Hoe zit je goed bij bekkenpijn?

  • Benen op heupbreedte
  • Niet met de benen over elkaar, knieën naar buiten laten hangen
  • Kleine holte in onderrug (eventueel met behulp van kussen)
  • Kleermakerszit is prima houding (mits je genoeg lenigheid hebt)

Hoe loop je goed bij bekkenpijn in de zwangerschap?

Tijdens het lopen, de pas niet kleiner maken en niet gaan waggelen. Zorg dat je je pas achter afmaakt en dus goed strekt in je heupen.

Ga naar een geregistreerde bekkenfysiotherapeut

Zij zal je klacht grondig onderzoeken en kijken wat je verder nodig hebt qua advies, aanpassing en eventueel behandeling.

Zo’n behandeling kan bestaan uit het in balans brengen van je bekken, het losmaken van pijnlijke spieren, tapen voor ondersteuning, aanleren van stabiliseren of mobiliserende oefeningen.

Bekijk ook het andere artikel van Everdina Veenema:

Bekkenpijn: wat is het en waardoor komt het?

Everdina Bekkenfysiotherapeut

Everdina Veenema

Everdina is bekkenfysiotherapeut. Zij richt zich in haar praktijk Dorstzorg op het voorkomen en behandelen van klachten in het gehele gebied van de lage rug, bekken, buik en bekkenbodem. Denk aan bekkeninstabiliteit, ongewild urine verlies of seksuele problematiek.

2018-04-05T14:53:07+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen