Slaaptips voor kleine kinderen op vakantie

/, Dreumes / Peuter, Kleuter/Slaaptips voor kleine kinderen op vakantie

Slaaptips voor kleine kinderen op vakantie

Het is weer ZOMERVAKANTIE! Of je nu in eigen land blijft of naar het buitenland gaat, als ouders van kleine kinderen is met vakantie gaan en je kind laten slapen in een andere omgeving soms best een uitdaging. Maar met de juiste instelling en een beetje voorbereiding, zul je merken dat je zomervakantie – met alle drukte en activiteiten zoals zwemmen, spelen, rennen en lekker veel buiten – je kindje misschien wel helpt om beter te slapen in plaats van slechter! In dit artikel geef ik jullie wat vakantie slaaptips en adviezen. Want het scheelt al een heel stuk als je jezelf niet druk maakt over het slapen.

Ben je bang dat op vakantie gaan te veel spanning en opwinding geeft bij je kindje? Of slaapt je kindje net een beetje door en durf je eigenlijk niets te veranderen aan zijn slaappatroon? Geen nood! Kinderen zijn flexibeler dan je denkt.

Voorbereiding

Niets zo a-relaxt als gestrest op vakantie gaan. Een goede voorbereiding is het halve werk en geeft rust. Denk goed na over wat je mee moet nemen aan slaapbenodigdheden. Ga bij je vakantieadres na wat er aan slaapfaciliteit wel en niet aanwezig is in de accommodatie. EN om zeker te weten dat je niets vergeet of voor onaangename verassingen te komen staan is het maken een checklist echt erg handig.

Verwachtingen

Veel kinderen vinden op vakantie gaan spannend. Dat kan van invloed zijn op hun slaapgedrag. Zodra je weet dat je op vakantie gaat, kun je beginnen met je kinderen voor te bereiden. Leg uit wat je gaat doen, hoe de reis verloopt, wat zij kunnen verwachten en wat jullie gaan doen op vakantie.

Ook op vakantie: blijf je slaapritme vasthouden

Probeer het slaapritme wat je thuis met je kindje hebt, ook op vakantie zoveel mogelijk vast te houden. Dat geldt niet alleen voor het tijdstip van de slaapjes overdag en ’s avonds, maar ook voor het bedritueel wat je hanteren. Lukt het niet om je ritme vast te houden om welke reden dan ook , dan geen paniek! Maak het beste van de situatie en probeer het normale ritme zo gauw mogelijk weer op te pakken.

Uitjes en slaapjes overdag

Het is altijd jongleren wanneer je als ouders gezellig een uitstapje plant maar je kindje nog 1 of 2 slaapjes overdag nodig heeft. Hieronder enkele opties die je kunt overwegen om dit te ondervangen:

  • Ga wandelen; Leg je baby lekker in een kinderwagen en maak een lange wandeling en geniet van de omgeving terwijl je kleintje zijn middagslaapje doet. Kun of wil je geen kinderwagen meenemen, dan kan een (ergonomische) draagzak, draagdoek of kinderdrager een goed alternatief zijn.
  • Siësta time! Stel een siësta in en houdt samen met je kindje een middagslaapje. Buiten in de schaduw of in de accommodatie die je geboekt hebt.
  • Dagtrip maken? Probeer je autorit te plannen op het moment dat je kindje toe is aan zijn ochtend- of middagslaapje.
  • De gulle middenweg. Plan een dag een uitje en blijf de volgende dag dichtbij of op je accommodatie. Dan zien jullie toch nog iets van de omgeving en krijgt je kindje voldoende rust. Zo blijft het voor iedereen leuk.

Andere tijdzone

Verblijven in een andere tijdzone is voor iedereen even wennen en kan slaapproblemen opleveren. Zeker als er een groot tijdverschil is. Je kindje weet immers het verschil nog niet tussen dag en nacht, omdat zijn biologisch ritme nog niet is afgestemd op de nieuwe tijdszone. Kortom je kind heeft een jetlag en misschien jijzelf ook wel! Neem bij een verre reis met veel tijdsverschil, minstens een volledige dag om te acclimatiseren.

Bij tijdsverschil is het handig om zo gauw mogelijk over te gaan op het nieuwe ritme, maar het kan helpen om gebrek aan slaap (of eetlust) te verklaren door te kijken hoe laat het in Nederland is. Laat daarom een horloge op de Nederlandse tijd staan. Zo weet je wat je kind normaliter op dit tijdstip zou doen.

Als je de keuzemogelijkheid hebt, zorg dan dat je vlucht vroeg in de middag aankomt op de bestemming. Dan kun je de hele middag nog gebruiken om naar je accommodatie te reizen, koffers uit te pakken en een stukje te gaan wandelen in de zon. Zo ziet jullie kindje dat het dag is en geen nacht. Als je kindje toch overdag wil gaan slapen zorg dan dat dit slaapje niet te lang duurt anders zal het  ’s nachts moeilijk in slaap vallen.

De slaapkamer

Pas de nachtkleding van je kindje aan, aan de temperatuur in de slaapkamer van je kindje. Let goed op of je je kindje niet te warm aankleed of juist te koud als je naar een kouder gebied afreist. Om te voorkomen dat je kindje pas laat in slaap valt of ’s ochtends heel vroeg wakker wordt, moet je ervoor zorgen dat de slaapplek donker genoeg is. Verduister de raam bijvoorbeeld met een vuilniszak of badhanddoek.

Zorg dat de slaapkamer niet te warm wordt. Maak eventueel gebruik van de aanwezige airco of ventilator voor extra koele lucht voor een aangename slaapkamertemperatuur en zorg voor genoeg frisse lucht.

Als je kindje moeite heeft met in slaap te vallen in zijn nieuwe slaapomgeving dan is het advies om wat dichter bij je kindje in de buurt te blijven totdat het slaapt. Probeer je aanwezigheid dagelijks en geleidelijk af te bouwen om je kindje niet te laten wennen aan jouw aanwezigheid.

Slaapkamer delen?

Wanneer je kinderen tijdens de vakantie een kamer moeten delen, probeer dan eerst de jongste op bed te leggen om bedtijd feesten te voorkomen. Wacht totdat het slaapt waarna je het oudste kindje naar bed toe brengt. Leg aan je oudste kindje uit dat het een vakantie voorrecht is en dat als je straks weer thuis bent dit voorrecht komt te vervallen.

Vermijd suiker voor het slapengaan

Het is een open deur, maar probeer vóór het middagslaapje en het naar bed gaan veel zoete lekkernijen en drankjes te vermijden. Suiker geeft een suikerpiek, beïnvloed de slaap van je kind negatief en zorgt er juist voor dat je kind alert en dus wakker blijft.

Extra tips om je kindje lekker te laten slapen

  • Met de auto of camper op vakantie? Dan is rijden in de nacht een geweldige optie. Zo kan je kindje het grootste deel van de autorit lekker slapen.
  • Zorg dat geen muggen en andere insecten je kindje uit zijn slaap kunnen houden. Er zijn speciale muskietennetten verkrijgbaar voor campingbedjes. Of stop een muskietennet in de koffer dat boven een gewoon bed kan worden gehangen. Daarnaast kunt je je kindje altijd insmeren met een anti-insecten spray.
  • Soms lijkt het een praktisch idee om op vakantie je kindje tijdelijk bij jullie in bed te nemen. Doe je dat thuis normaal niet en wil je daar geen gewoonte van maken dan doe je er goed aan dit direct na thuiskomst zorgvuldig af te bouwen.
  • Soms doet je kindje op vakantie zoveel indrukken op, dat het te onrustig is om in slaap te vallen. Las dan een extra rustmoment in of creëer een voldoende rusttijd voor het naar bed gaan.
  • Reis je naar koudere gebieden? Zet je reiswieg/reistentje dan niet direct op de koude grond, maar leg er een zeiltje, wat dekens, handdoeken of iets anders onder.

Lees ook mijn andere artikelen:

Nicole

Hi, ik ben Nicole Fouchier, gecertificeerd baby- en kinderslaapconsulent en het gezicht achter ‘Duimelot slaapcoaching’. Met plezier was ik fulltime actief in de marketing en communicatie branche, maar toen ik moeder werd, haalde ik niet langer voldoening uit mijn baan. Ik wilde bewuster leven en mijn passie voor kleine kinderen, slapen, liefdevol en intuïtief grootbrengen ontplooien. Nu begeleid en adviseer ik ouders met kinderen vanaf 4 maanden tot 6 jaar oud, die slaapproblemen of slechte slaapgewoonten hebben. De komende tijd behandel ik diverse thema’s over slaapproblemen van jonge kinderen en beantwoord ik vragen van bezoekers van het Zwangerschapsloket. 

2018-07-23T11:44:05+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen