Slaapsignalen: hoe weet je dat je kindje slaap heeft?

/, Dreumes / Peuter/Slaapsignalen: hoe weet je dat je kindje slaap heeft?

Slaapsignalen: hoe weet je dat je kindje slaap heeft?

Gapen, bleek zien, in de ogen wrijven of jengelen… het zijn een paar signalen die je kindje gebruikt om jou vertellen dat het tijd is om te gaan slapen! Het aangeven van slaap begint vaak met subtiele signalen. Maar soms zijn die signalen, als het te lang duurt of deze niet goed worden begrepen, heel dwingend. Je kindje wordt bijvoorbeeld onrustig, zet het op een schreeuwen of gaat huilen. Fijn als je dat voor kunt zijn toch? Daarom is het leren herkennen van de slaapsignalen erg handig. Door hierop in te spelen, en  je kindje op vaste tijden te laten slapen en wekt, kun je de slaapkwaliteit (langer en dieper slapen) van je kind aanzienlijk verbeteren.

Herken slaapsignalen bij je kindje

Wanneer je kindje moe is en het wil gaan slapen geeft het dit in eerste instantie niet aan door te gaan huilen. Huilen is vaak het laatste redmiddel wat wordt ingezet om iets duidelijk te maken.
Hieronder vind je een aantal signalen en gebaren die kinderen gebruiken wanneer ze moe zijn en willen gaan slapen. Leg je kindje daarom bij de eerste signalen in bed, ook al lijkt het dan nog best wakker. De kans is dan groot dat het gewoon gaat slapen.

Slaapsignalen kindjes

  • Zachtjes huilen
  • Gapen
  • Bleek worden of rode wangetjes hebben
  • In de oogjes wrijven
  • Minder actief (langzame reactie, suffig kijken)
  • Weg kijken, geen oogcontact maken of gaat staren
  • Jengelen
  • Gedraagt zich erg aanhankelijk of trekt zich juist terug.
  • Oogt bleek in het gezicht en krijgt tegelijkertijd ook rode wangen en oortjes.
  • Handjes in een vuist
  • Het hoofdje tegen je borst aanduwen

Oververmoeidheidsignalen kindjes

Veel ouders missen het moment waarop hun kindje slaapsignalen afgeeft omdat ze met andere dingen bezig zijn in huis, een spelletje doen met hun andere kind(eren) of aan de telefoon zijn. Maar als je kind over zijn slaap heen gaat, raakt overstuur van vermoeidheid, gaat het huilen en zich verzetten tegen het slapen. Dit alles zorgt ervoor dat er geen melatonine (het slaaphormoon) maar adrenaline wordt aanmaakt. Hierdoor wordt je kind alert en hyperactief en wordt slapen fysiek gezien onmogelijk. En daar wordt geen enkele ouder blij van!

Of je kindje oververmoeid is en dus te laat naar bed toe gaat, kun je nagaan aan onderstaande oververmoeidheidssignalen.

Oververmoeidheidssignalen

  • Hyperactief gedrag
  • Onrustig gedrag
  • Geïrriteerd reageren en zeuren
  • Veel en snel huilen
  • Dikke oogjes, walletjes onder de ogen hebben
  • Aan het oortje frunniken
  • Met de armpjes zwaaien
  • Met de voeten trappelen
  • Wegdommelen of in slaap vallen tijdens korte auto- of wandelwagen ritjes.
  • Wordt moeilijk of niet uitgerust wakker. Valt weer in slaap nadat het gewekt is.

Voorkom oververmoeidheid

Hoe oververmoeider een kind is, hoe slechter het slaapt. Dat komt omdat ze moeite hebben om zich over te geven aan hun slaap, ze worden vaker wakker, slapen korter en zijn ’s ochtends al voor dag en dauw op. Als een kind slecht of te weinig geslapen heeft het daar de volgende dag vaak ook nog last van.

Dus ook al zit je aan de telefoon of je bent een spelletje met je kind aan het doen … breng toch je kind direct naar bed als je merkt dat het moe is. Want als je de juiste signalen en ritmes weet te pakken zal je kind niet alleen makkelijker in slaap vallen, ook de kwaliteit van de slaap (dieper en langer) zal verbeteren. Daarmee voorkom je dat je kind oververmoeid raakt.

Lees ook mijn andere artikelen:

Nicole

Hi, ik ben Nicole Fouchier, gecertificeerd baby- en kinderslaapconsulent en het gezicht achter ‘Duimelot slaapcoaching’. Met plezier was ik fulltime actief in de marketing en communicatie branche, maar toen ik moeder werd, haalde ik niet langer voldoening uit mijn baan. Ik wilde bewuster leven en mijn passie voor kleine kinderen, slapen, liefdevol en intuïtief grootbrengen ontplooien. Nu begeleid en adviseer ik ouders met kinderen vanaf 4 maanden tot 6 jaar oud, die slaapproblemen of slechte slaapgewoonten hebben. De komende tijd behandel ik diverse thema’s over slaapproblemen van jonge kinderen en beantwoord ik vragen van bezoekers van het Zwangerschapsloket. 

2018-05-04T13:20:42+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen