Mentale gezondheid en je zwangerschap

//Mentale gezondheid en je zwangerschap

Mentale gezondheid en je zwangerschap

Hoewel er natuurlijk enorm veel geschreven en gezegd is over de voorbereidingen in huis wanneer je een kindje verwacht (en uiteraard over de bevalling en de zwangerschap zelf) is jouw mentale gezondheid minstens zo belangrijk. Vooral voor vrouwen die te maken hebben met geestelijke gezondheidsproblemen is het verstandig om de periode van de zwangerschap te gebruiken voor een goede mentale voorbereiding op je nieuwe leven met jouw baby.

Een goede voorbereiding geeft rust en ruimte

Voor veel mensen met concentratieproblemen, met angstklachten of met bepaalde diagnoses zoals PTSS of fobieën is het creëren van een rustige omgeving belangrijk. Gebruik de eerste tijd van je zwangerschap om jouw huis op orde te maken. Bereid de babykamer voor, maar gooi ook zoveel mogelijk spullen weg die je niet nodig hebt. Bekijk de indeling van je leefruimte.

Taken verdelen

Kun je er straks makkelijk door met een wandelwagen of wieg? Heb je voldoende kastruimte voor praktische zaken als boodschappen, luiers, de uitzeten kleding? Wil je kiezen voor een makkelijk schoon te houden vloer? Maak een lijstje van alles dat je wil veranderen en verdeel de taken met je partner, vrienden of familie.

De administratieve voorbereiding op jouw kind

Hierna regel je administratieve zaken. Denk hierbij aan het bijschrijven van het (ongeboren) kind op polissen, verzekeringen, het alvast inschrijven voor de kleuterschool of kinderopvang en meer. Bekijk je administratie en vergelijk je huidige verzekeringen (zoals de zorgverzekering en de inboedelverzekering). Een extra gezinslid vraagt vaak om het aanpassen van de bestaande polissen.

Tip: moet jouw auto in de periode rond de bevalling APK-gekeurd worden? Doe het wat eerder, dan heb je straks tijdens een drukke periode minder zorgen over praktische zaken.

Een goed gesprek helpt!

Vooral tijdens de zwangerschap kunnen de veranderingen in je lichaam en jouw hormonen best zorgen voor een minder vrolijke dag af en toe. Houd een dagboekje bij of noteer in je agenda simpelweg een vrolijk, een verdrietig of een gestresst gezichtje bij de datum. Zo houd je een duidelijk overzicht van je gevoelens. Plan een afspraak met je huisarts of met jouw GGZ contactpersoon.

Goed om te weten, bijna iedere huisarts kan een gesprek voor je inplannen met de aan de praktijk verbonden GGZ-verpleger. Deze kan je goed bijstaan en een vinger aan de pols houden als jij te kampen hebt met spanningen, angstgevoelens of depressieve klachten.

Onderschat het belang van rust niet

Neem de tijd voor jezelf. Sluit de dag af met een heerlijk bad, een rustgevende meditatie of geef jezelf per dag maximaal vijf minuten de tijd om al jouw piekergedachten op te schrijven. In de laatste vier tot zes weken is het tijd om je volledig te richten op je toekomst met je nieuwe kindje. Geniet van de rust voor deze indrukwekkende periode.

2020-09-22T12:37:17+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen