Niet meer op je rug slapen in de tweede helft van je zwangerschap!

//Niet meer op je rug slapen in de tweede helft van je zwangerschap!

Niet meer op je rug slapen in de tweede helft van je zwangerschap!

Lig jij ook het liefste op je rug te slapen? Dat kun je beter niet meer doen in de tweede helft van je zwangerschap! Het verdubbelt het risico op een doodgeboren kindje.

In 2015 werden in Nederland 809 kinderen dood geboren na een zwangerschap van 22 weken of meer (4,8 per 1.000 levend- en doodgeborenen).* Een vreselijke tragedie voor de ouders en families. Het is relatief gezien een heel klein risico dat je dit overkomt. Maar 809 baby’s is natuurlijk nog altijd veel te veel. Dat vonden deze onderzoekers ook. Over de mogelijke indicatoren was tot op heden in de wetenschap nog niet veel bekend. Tijd voor een onderzoek!

Deze week werd het grootschalige onderzoek gepubliceerd in het British Journal of Obstetrics and Gynaecology. Duizend vrouwen uit de UK zijn in dit onderzoek geïnterviewd. Daarvan hadden er 291 een doodgeboorte meegemaakt. Wat blijkt: na 28 weken zwangerschap is er een verband tussen de positie waarin de zwangere in slaap valt en het risico op een doodgeboren baby. Bij moeders die op hun rug in slaap vielen, was het risico op een doodgeboren kindje 2,3 keer zo hoog, dan bij zwangeren die op hun linkerzij in slaap vielen. De reden blijkt niet uit dit onderzoek. Wel het verband tussen deze twee. Eerdere onderzoeken toonden wel al aan dat je het beste op je linkerzijde kunt slapen wanneer je hoogzwanger bent. Op die manier blokkeer je zo min mogelijk de bloedtoevoer naar je baby.

Maar wat als je op je rug rolt in je slaap en je bent zwanger?

Hoofdonderzoeker Alexander Heazell geeft aan dat je je daar niet schuldig over hoeft te voelen. Het heeft met name te maken met de positie waarin je in slaap valt. In die positie lig je namelijk het langste. Wanneer je ‘s nachts merkt dat je op je rug bent gerold, ga je weer op je zij liggen om in slaap te vallen. Het advies dat je niet meer op je rug in slaap valt, geldt overigens ook voor korte powernaps op de bank.

Hulpmiddelen voor veilig slapen in de zwangerschap

Het is best lastig om niet op je rug te slapen, wanneer je dit wel gewend bent. Gelukkig zijn er een paar trucjes.

  1. Leg een kussen tussen je knieën
  2. Koop een zwangerschapskussen: deze kun je tussen je benen klemmen en tegelijkertijd je buik een beetje ondersteunen
  3. Leg een dik kussen achter je rug
  4. Bedenk dat het voor de veiligheid van je kindje is

* Bron:

Volksgezondheidenzorg.info

2018-04-05T13:55:28+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen