Kindervervoer: wat kies je dan?

/, Dreumes / Peuter/Kindervervoer: wat kies je dan?

Kindervervoer: wat kies je dan?

Je kunt het lang tegenhouden, maar een beetje ouder die binnenshuis niet wil wegkwijnen moet toch een keer de deur uit. En die baby gaat natuurlijk mee. Maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan, want niet alleen moet zo’n baby kleren aan en een muts op. Je moet ook van alles meenemen. Je hebt een kruik nodig, warme dekens, regenbescherming, extra luiers, rompers en een noodrantsoen voor het geval de baby alles onderkakt. Nee, een beetje ouder kan niet zonder degelijke kindervervoer.

Maar wat kies je dan voor vervoer?

Waar wil je de kinderwagen gebruiken? In de stad, op straat of ook in het bos? Hoe lang ben je? Ga je veel wandelen, woon je drie hoog of kun je met de kinderwagen naar binnen rijden? Moet je de wagen veel inklappen en rondsjouwen? Hoeveel plek heb je in de auto? Tot welke leeftijd past je baby in de wagenbak? Wil ik luchtbanden of toch zwenkwielen?  Wil je je kindje met het gezicht naar je toe, van je af of beide mogelijkheden? En dan heb ik het nog niet eens over de eindeloze lijst met accessoires gehad.

Krom lopen of niet?

Bij onze eerste zoon kozen we voor een ouderwetse kinderwagen. De vering was comfortabel maar het slagschip was zo groot en zwaar dat hij in geen enkele auto, tram of onder de trap paste. In plaats van met twee handen duwde ik de wagen met één hand. Nou zie je voornamelijk mannen dat doen omdat ze daarmee laten zien dat je nog best, onder het duwen, een vrouw zou kunnen redden. Of aan een liaan zou kunnen slingeren, op weg naar je mancave met gave elektronicaspulletjes bijvoorbeeld. Maar bij mij was het gewoon pure noodzaak. Als ik die kinderwagen met twee handen zou gaan duwen zou ik, aangezien ik wat langer ben dan de gemiddelde Nederlander, krom achter dat ding lopen. En dat is dus echt geen gezicht als een vrouw met kromme rug achter zo’n wagen aan strompelt.

Tijd voor een baby-jogger.

Dus kozen we na een tijdje voor de stoere, trendy ‘baby-jogger’, die ook in een extra hoge versie gemaakt werd. Mooi, licht en wendbaar was deze yuppie-favoriet, met zijn drie grote wielen, buizenframe en uni-bekleding. Maar dat mocht ook wel, want inclusief attributen betaal je voor zo’n karretje al gauw zo’n duizend euro. Ik kon er een stuk minder boodschappen onder kwijt. Waardoor ik dan maar de tassen aan de wagen hing. Dus regelmatig kieperde dus de volledige wagen met mijn kind erin achterover.

Een buggy.

Voor de snelle ritjes kochten we een goedkope, zeer klein opvouwbare Maclaren buggy. Hij was zo compact dat ik hem zelfs mee kon nemen achterop de fiets. Dus niks geen gesleep meer, je zwiept ‘m gewoon over je schouder en gaat op weg. Hij is helemaal horizontaal neer te klappen, dus je kind kan er ook makkelijk een dutje in doen als je onderweg bent. Maar de wieltjes zijn klein en niet wendbaar, het zitje is smal en ongemakkelijk en de vering meestal afwezig, waardoor baby’s tere ruggetje het op hobbelkeien zwaar te verduren heeft. Datzelfde geldt voor de naderhand aangeschafte maxi-taxi, een soort buggy waar de beroemde Maxi-Cosi op vastgezet kan worden. Dit zitje houdt baby’s rug bovendien onnatuurlijk krom, en is daardoor alleen geschikt voor korte afstanden.

Nieuwe baby, nieuwe wagen en een draagdoek.

De oudste was negen maanden toen ik zwanger bleek van nummer twee. Tijd dus om mij te verdiepen in de wereld van dubbele wagens en draagdoeken. Met twee baby’s had ik mijn beide handen immers hard nodig. Ik kocht een heel verantwoord geweven draagdoek met boekje waarin allerlei knopen werden uitgelegd. Het op de juiste wijze vouwen en knopen van zo’n énige, uitheemse draagdoek, vereist een vaardigheid en lenigheid die maar zeer weinig Nederlanders bezitten. Na tien YouTube filmpjes en wat sessies met een knuffelbeer durfde ik hem zelf om te knopen. En toen was ik om. Of eigenlijk was mijn baby dat. Want die kon ineens alleen nog maar slapen als hij in de draagdoek lag. Die draagdoek was (Relatief) goedkoop, praktisch en knus.

Hoe dan ook zal je met de aankoop van geschikt kindervervoer ergens een keuze moeten maken: tussen eigen comfort en dat van je kind en tussen trendy en veilig. In de meeste gevallen lijkt een flinke financiële aderlating hoe dan ook onvermijdelijk. Succes!

Lees ook mijn andere artikelen:

Annemarie

Annemarie Geerts 41 jaar. Zeven kinderen….

‘Ja, wij hebben zeven kinderen! En ja, daar hebben wij bewust voor gekozen!’ Als moeder van een groot gezin, ben ik altijd bezig met het beantwoorden van de meest idioten vragen. Ja, allemaal van dezelfde man. Nee, het is nu nog niet klaar. Nee, we zijn niet gelovig. En nee het is inderdaad niet van deze tijd, ik weet het.

Waar de ene moeder haar handen al vol heeft aan één kind, kan het gezin voor mij niet groot genoeg zijn. Ik geef je graag een kijkje in mijn leven. Ik heb voor ieder wat wils. Van een irritante puber tot een schattige baby van 10 maanden. Ik heb het allemaal!

Volg mij ook op instagram.com/prinsessenspul of op  youtube.com/user/prinsessenspul

2019-05-10T20:10:52+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen
Inline
Inline