Fabels over wat je wel en niet mag in de zwangerschap

//Fabels over wat je wel en niet mag in de zwangerschap

Fabels over wat je wel en niet mag in de zwangerschap

Je kent ze vast wel. De hardnekkige mythes over wat je wel en niet mag tijdens een zwangerschap. Maar hoe zit het nu echt? Bekijk deze 7 veelvoorkomende fabels over de zwangerschap.

Eet voor 2 tijdens de zwangerschap

Dit is misschien jammer wanneer je al dat lekkers voor je neus ziet liggen. Maar voor 2 eten hoeft echt niet. Je hebt in de laatste maanden maar 300 tot 400 kcal per dag extra nodig. Het is belangrijk dat je vers en gevarieerd, volgens de schijf van 5, eet . Op die manier krijgen jij en je baby alle voedingsstoffen binnen.

Af en toe een alcoholisch drankje is niet erg

Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft dat alcohol echt uit den boze is. Ook een paar slokken. Het komt direct in de bloedbaan bij je baby terecht en deze kan de alcohol nog niet afbreken. Je loopt het risico op een miskraam maar ook op aangeboren afwijkingen. Geef je borstvoeding? Dan moet je na de geboorte ook nog voorzichtig zijn. 1 glas alcohol breek je in 2 uur af. Je moet dan dus 2 uur wachten per gedronken glas alcohol of je melk afkolven en weggooien.

Alleen decaf koffie

Het klopt dat je op moet passen met cafeïne, maar 1 kop koffie per dag mag gerust. Let er wel op dat er in thee, cola en energiehoudende drankjes ook cafeïne zit.

Zwanger: stop maar met sporten!

Grote onzin. Beweging helpt bij allerlei zwangerschapskwalen. Het is juist goed om minimaal een half uur per dag te sporten. Begin je met sporten? Doe dit dan onder begeleiding, eventueel bij 1 van de vele zwangerschapscursussen. Sportte je al voordat je zwanger was? Dan kun je dit gewoon blijven doen. Luister wel altijd naar je lichaam en drink voldoende. Denk ook na of het een veilige sport is, kickboksen is natuurlijk iets anders dan hardlopen. Twijfel je? Overleg het met je verloskundige! Bekijk ook het artikel van een voedings en gewichtconsulente over sporten in de zwangerschap.

Je mag geen pijnstillers

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met medicijnen. En het is beter om het niet te gebruiken en naar andere oplossingen te kijken. Zoals het nemen van rust, slapen of genoeg water drinken. Helpt dit echt niet? Dan is het niet zo dat je bij ondraaglijke pijnklachten niets mag nemen. Je kunt dan een paracetamol nemen. Bekijk altijd wel de dosering in de bijsluiter. Heb je regelmatig ergens flink last van en zou je dus ook regelmatig een pijnstiller nemen? Overleg dit dan met de verloskundige of de huisarts.

Eet 3 gezonde maaltijden per dag

Het eten van 3 gezonde grote maaltijden per dag is een achterhaalde richtlijn. Dit geldt niet alleen voor zwangeren overigens. Je kunt beter 6 of 7 kleinere porties verspreid over de dag eten. Op die manier houd je je suikerspiegel op pijl en krijg je ook geen vreetbuien. Daarnaast helpt dit ook wanneer je last hebt van misselijkheid.

2018-04-05T11:44:48+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen