Brief aan alle kersverse moeders (to be)

//Brief aan alle kersverse moeders (to be)

Brief aan alle kersverse moeders (to be)

Lieve mooie moeder (to be),

Wat heb je een top prestatie neergezet. Je hebt net een kindje op de wereld gezet en nu breekt er een mooie, bijzondere en soms zware tijd aan. Om het makkelijker voor je te maken heb ik een aantal tips voor je. Tips die ik graag bij nummer 1 had gehad. Bij de eerste maakte ik mij druk over alles en wilde ik ook graag alles perfect doen. En met alles bedoel ik echt alles: het zorgen voor de baby, het huishouden, mijn sociale contacten, het moest gewoon doorgaan. Ik zou aantonen dat ik dit ook heus wel kon. Dat moederschap. Ik werd overdonderd door emoties en alles was nieuw. Voor een perfectionist en controlefreak was dat best lastig. Soms vroeg ik mij af of dit nou echt zo leuk was. En toen kwam nummer 2, wat een verschil! Zo veel relaxter en een levend bewijs rondlopen dat het dus leuk wordt en ook al wel snel. Al lijkt de kraamtijd soms eeuwen te duren, het is echt maar even. En morgen ziet de dag er vaak al weer heel anders uit. En het is ook mooi, zo’n lief klein hummeltje op je borst. Je moet alleen jezelf de rust gunnen om gewoon ook te blijven liggen of zitten en naar je kleintje te kijken, het warme lijfje op je blote borst te hebben. Heerlijk is dat, ik zou willen dat ik het weer even terug kon hebben.

Mijn tips voor een relaxtere kraamtijd:

Middagdutjes

Ja, de kraamzorg heeft het je ook verteld. Slaap mee met je baby. En serieus, dat scheelt zo ontzettend veel in je herstel. Je bent echt sneller weer de oude wanneer je gewoon even mee slaapt. Dus ga nou niet de was lopen doen, eten staan maken of al die andere duizend dingen die je eigenlijk belangrijker vindt dan slapen. Ga slapen! En die andere dingen? Dan kom ik bij punt 2.

Vraag (of accepteer) hulp

Iedereen wil je helpen. Dus stap over je ego en accepteer die hulp. Wanneer mensen je aanbieden om te helpen, willen ze je echt helpen. Ze hoeven er ook niets voor terug, behalve een glimlach misschien.

Eet gezond

De verleiding is groot om na de bevalling te gaan lijnen. Je hebt een lege blubberbuik en vindt het misschien wel tijd om daar iets aan te gaan doen. De kraamperiode is dat niet. Je lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Zorg dus dat je voldoende, gezond en gevarieerd eet. Zeker wanneer je ook borstvoeding geeft. Je kindje krijgt dan afvalstoffen in binnen via de melk. Dat is niet de bedoeling.

Tijdelijk

Je newborn is compleet afhankelijk van jou. Dat kan misschien beklemmend voelen. Je kunt niet eens meer heel rustig naar de wc voor je gevoel. Bang dat er iets mis gaat of je baby begint te huilen. Bedenk dat dit een fase is, het duurt maar heel kort, al voelt dat soms niet zo. En… morgen voel je je waarschijnlijk al weer heel anders, of al over een uur of twee. Want met die hormonen weet je het soms niet. De tijdelijkheid betekent ook dat je eigenlijk de tijd moet nemen om van dit hele kleine mensje te genieten. Want ze zijn maar echt heel even zo ontzettend klein en knuffelig.

2018-07-17T21:22:24+02:00

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen