Tummy time (buikligging) en je baby

//Tummy time (buikligging) en je baby
Tummy time (buikligging) en je baby 2018-03-23T13:09:00+01:00

Tummy time? Wat is dat? Het doet je misschien denken aan de snoepjes, maar niets is minder waar. Het betekent dat je je baby regelmatig op zijn of haar buik legt. Alleen wanneer het wakker is en wanneer je in de buurt bent! Ook wel de buikligging genoemd. Het is een soort mini workout voor je baby. Het stimuleert de ontwikkeling. Het zal het hoofdje opliften en zich leren opdrukken. Het is goed voor de ontwikkeling van de spieren in het hele lichaam. Op die manier leert je baby om bijvoorbeeld zijn eigen zware hoofdje langdurig omhoog te houden en kan het straks leren kruipen en lopen.

Wanneer begin je met Tummy time

Wanneer je baby al 1 week oud is, kun je hiermee starten. Leg het een paar keer per dag even (1 minuutje) op zijn buik. Enkel wanneer je erbij bent. Hij zal het in het begin waarschijnlijk nog niet zo leuk vinden, maar het is wel echt belangrijk voor de ontwikkeling. Je bouwt de sessies qua duur op. Het wordt steeds minder erg gevonden. Zeker als je er een leuk spelletje van maakt, door ervoor te gaan liggen en je baby de hemel in prijst voor zijn prestaties.

De sessies worden steeds langer, van 3 tot 5 minuten. Een paar keer per dag. Later bouw je dit uit naar zo’n 20 tot 30 minuten wanneer je baby 3 tot 4 maanden oud is.

Waar is Tummy time goed voor?

Tummy Time is goed voor de algehele ontwikkeling en motoriek van je baby. Er is eigenlijk geen reden om het niet te doen.

De voordelen:

  • Het voorkomt een afgeplat achterhoofd of een voorkeursligging
  • Het helpt bij gasvorming in de buik
  • Het versterkt de nekspieren waardoor hij het hoofdje kan optillen
  • Het is een voorbode voor het leren kruipen en lopen
  • De armen en rugspieren worden sterker
  • Je baby strekt de handjes in plaats van dat hij deze de hele tijd gebald heeft. Dit is goed voor de motoriek
  • De been en heupspieren ontwikkelen en worden sterker: wel zo handig bij het kruipen en lopen later!

Een paar tips voor Tummy time

Kies het juiste moment

Je kunt je voorstellen dat jij ook niet gaat sporten net na het eten of vlak voordat je gaat slapen. Het ideale moment:

  • Het speelmoment. Je baby is dan wakker en alert
  • Een uur na de voeding, want anders ligt de voeding over je vloer
  • Na het verschonen van een luier

Een goede en veilige ondergrond

Je baby moet nergens af kunnen rollen en ook niet in een dik tapijt zakken. Leg het in de box of op een kleed op de vloer. Je kunt het in het begin ook op je eigen buik leggen. De kans is dan wel groot dat je baby lekker in slaap valt. Je hebt ook speelkleden voor baby’s. Deze zijn vaak kleurig en vol met toeters en bellen om je baby uit te dagen.

Maak er een feestje van

Ga tegenover hem liggen. Praat en lach. Pak een knuffeltje of een rammelaar en laat hem het pakken. Leg het, als het wat ouder is, net buiten zijn handbereik zodat het zich uit moet strekken.

Laat je baby nooit alleen!

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar toch voor de zekerheid. Laat je baby nooit onbewaakt achter in buikligging. Ook niet heel even.

Wat als je baby het echt niet leuk vindt?

En dan hebben we het niet over een dagje proberen. Maar wanneer je het een paar dagen hebt geoefend, al je entertainment kunstjes hebt geprobeerd maar nog steeds een huilende baby hebt. Stop er dan een paar dagen mee. Laat het even rusten en pak het na een paar dagen weer op.

GERELATEERD:

LAATSTE ARTIKELEN:

  • Baby stimuleren

Hoe stimuleer je de ontwikkeling van je baby?

09:36|Reacties uitgeschakeld voor Hoe stimuleer je de ontwikkeling van je baby?

  • Lui oog

Een lui oog

18:42|Reacties uitgeschakeld voor Een lui oog

Binnenkijken in de babykamer van Steffie

20:59|Reacties uitgeschakeld voor Binnenkijken in de babykamer van Steffie

Neem even een momentje..

Om onze privacy verklaring te lezen en kennis te nemen van de gegevens die wij van je opslaan. Klik op 'AVG Instellingen' om je eigen instellingen te beheren.

Privacy verklaring | Sluiten
AVG Instellingen